گروسی از تمایل ایران برای تعامل مجدد در پرونده هسته‌ای خبر داد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که قصد دارد در ماه اکتبر برای دیدار با رئیس‌جمهوری ایران به تهران سفر کند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ــ AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که پس از مذاکرات اخیر در نیویورک، احساس می‌کند مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با آژانس تمایل بیشتری دارند و او امیدوار است در ماه اکتبر به تهران سفر کند.

به گزارش رویترز، گروسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و یکی از معماران کلیدی توافق برجام در سال ۲۰۱۵ که توانایی جمهوری اسلامی را برای غنی‌سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم‌های غرب محدود می‌کرد، گفت‌وگو کرد.

گروسی پس از این جلسه به رویترز گفت: «آنچه من می‌بینم، ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شیوه‌ای معنادارتر است.»

این اظهار امیدواری رئیس آژانس در حالی است که چندین مورد حل‌نشده به مدت‌ طولانی‌ روابط تهران و دیده‌بان بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده است؛ از جمله ممانعت تهران از حضور کارشناسان غنی‌سازی اورانیوم در تیم بازرسی و ناتوانی این کشور در ارائه توضیح قانع‌کننده درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده.

در فاصله محدود باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در شرایطی که دیپلماسی هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی به بن‌بست رسیده است، مقام‌های جمهوری اسلامی و اروپا در نیویورک با هم دیدار کردند. آن‌ها در این دیدار موضوع‌هایی از جمله کاهش تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای موردمناقشه ایران، نقش این کشور در اوکراین و تشدید تنش‌های منطقه‌ای را بررسی و به‌نوعی تمایل متقابل به کاهش تنش‌ها را ارزیابی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این دیدارها، رافائل گروسی گفت که قصد دارد ماه اکتبر برای دیدار با مسعود پزشکیان به تهران سفر کند. او اظهار امیدواری کرد که در احیای سریع بحث‌های فنی با جمهوری اسلامی پیشرفت واقعی داشته باشد و مذاکرات به نتایجی واقعی و ملموس منجر شود.

او با بیان اینکه «توسعه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد»، افزود: «باید در نظر داشت که ما نمی‌خواهیم از صفر شروع کنیم، زیرا تاکنون هم پاسخ دادن تهران به برخی سوالاتی که داریم، بسیار طولانی شده است.» 

اظهار امیدواری گروسی در حالی است که قطعنامه‌های شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که ایران خواسته‌اند با تحقیقات درباره رد اورانیوم یافت‌شده فوری همکاری و ممنوعیت فعالیت بازرسان را لغو کند، در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تغییر چندانی ایجاد نکرده‌اند.

گزارش‌های سه‌ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز ۲۹ اوت منتشر شد، هیچ پیشرفتی را در همکاری تهران با این سازمان نشان نداد. در عوض اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت کرده است و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تهران نصب هشت آبشار جدید در فردو را تکمیل کرده اما هنوز آن‌ها را فعال نکرده است. در سایت نطنز هم که تا پنج درصد غنی‌سازی می‌شود، ۱۵ آبشار جدید از مدل‌های پیشرفته دیگر فعال شده است.

گروسی در مورد چشم‌انداز احیای مذاکرات هسته‌ای با تهران گفت: «کار مقدماتی باید از هم‌اکنون آغاز شود، به ویژه اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آنکه ایران همکاری‌ با آژانس را کاهش داد، اکنون نیاز دارد درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اطلاعاتی دقیق و شفاف به دست آورد.»

او با بیان اینکه نقش فعال‌تری را برای آژانس پیش‌بینی می‌کند، افزود: «من فکر می‌کنم ما نیاز داریم که به روش دیگری به نتیجه برسیم، زیرا روش قدیمی دیگر امکان‌پذیر نیست.» گروسی توضیح نداد منظورش از روش‌های جدید چیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در گفت‌وگوهایی، از همکاری نکردن تهران انتقاد کرده و گفته بود که برجام دیگر چیزی جز یک «پوسته خالی» نیست. او تاکید کرد: «کسی برجام را مرده اعلام نمی‌کند، اما هیچ‌ فعالیت دیپلماتیکی هم حول آن صورت نمی‌گیرد.»

پس از آنکه مسعود پزشکیان به‌عنوان رئيس‌ دولت چهاردهم، عباس عراقچی را در جایگاه وزیر امور خارجه و جواد ظریف را به‌عنوان معاون راهبردی انتخاب کرد، به نظر رسید که تهران قصد دارد یا وانمود می‌کند که می‌خواهد درباره برنامه هسته‌ای گام‌های جدیدی بردارد.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، هم که همراه مسعود پزشکیان برای شرکت در مجمع سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، از آمادگی جمهوری اسلامی برای شروع مذاکرات هسته‌ای خبر داد. او گفت که در آمریکا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، ملاقات و گفت‌وگو نمی‌کند اما ماموریت دارد که «هزینه‌های تخاصم با آمریکا» را کاهش دهد.

عراقچی در یک گفت‌وگوی تصویری، هم صدور مجوز خامنه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای را تلویحا تایید کرد و گفت: «دیپلمات‌ها هیچ‌وقت بدون مجوز کار و حرکت نمی‌کنند.»